Vienots krīžu tālrunis visā Eiropas Savienībā
116123 ir vienots krīžu tālrunis, kas līdzīgi kā tālrunis 112 darbojas visā Eiropas Savienībā. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta lēmumu ikvienam ES iedzīvotājam, neatkarīgi no tā, kurā valstī viņš atrodas, ir jābūt pieejamam noteiktam sociālo pakalpojumu klāstam, tajā skaitā iespējai saņemt psihoemocionālu palīdzību krīzes situācijā.
Tālrunis 116123 ir pilnībā bezmaksas un darbojas visu diennakti. Atbalstu iespējams saņemt latviešu, angļu un krievu valodā. Tas dod iespēju pēc palīdzības vērsties arī cilvēkiem, kuri īslaicīgi ieceļojuši Latvijā vai nepārzina latviešu valodu.
Iespēja pieteikties uz bezmaksas psihologa konsultācijām
Zvanot pa tālruni 116123, ir iespējams ne vien saņemt tūlītēju emocionālu atbalstu, bet arī veikt pierakstu pie sertificēta psihologa. Ikviens pilngadīgs Latvijas iedzīvotājs var saņemt līdz pat 10 bezmaksas konsultācijām, kas tiek organizētas kādā no tiešsaistes platformām. Šis pakalpojums ir ļoti pieprasīts un ne vienmēr uzreiz pieejams, tāpēc cilvēki ir aicināti zvanīt un interesēties par pieejamajiem laikiem.
Katrs sestais zvanītājs stāsta par pašnāvnieciskām domām
Aplūkojot problēmjautājumus, ar kuriem iedzīvotāji vēršas pie tālruņa konsultantiem, joprojām ļoti izplatīta problēma ir vardarbība ģimenē. Tomēr ir arī jaunas tendences. Covid-19 pandēmijā, salīdzinot ar iepriekšējiem periodiem, ir lielāks sūdzību skaits par psihiskās veselības problēmām. Cilvēki arvien mērķtiecīgāk meklē palīdzību, jo vēlas pārrunāt ikdienas gaitu radītos pārdzīvojumus un bažas par nākotni. Saņemto zvanu analīze liecina, ka apmēram puse zvanītāju ir akūtas krīzes situācijā, kurā izjūt spēcīgas emocijas un nepieciešamību pēc atbalsta, savukārt vidēji katrs ceturtais zvanītājs atrodas hroniskas krīzes situācijā, kas varētu liecināt par ilgstoši nerisinātām problēmām, tālākas psiholoģiskās palīdzības nepieciešamību. Liela daļa zvanītāju kā vienu no problēmām atzīst vientulības sajūtu. Novērots, ka arvien biežāk zvanītāji piemin domas par pašnāvību. Par pašnāvnieciskām domām runājuši aptuveni sestā daļa zvanītāju. Šādās situācijās cilvēkiem ir īpaši svarīgi par to runāt, un krīzes tālruņa atbalsts tam ir īpaši noderīgs.
Tiek gaidīts ikviena zvans
Uz tālruni aicināts zvanīt ikviens iedzīvotājs, kurš nonācis grūtā situācijā vai sastapies ar emocionāliem pārdzīvojumiem. Dažkārt cilvēki mēdz domāt, ka viņu problēmas nav tik nozīmīgas, un viņi ar savu zvanu tikai traucē, taču tā nav. Jebkura problēma vai pārdzīvojums, kurš nedod mieru un negatīvi ietekmē cilvēka emocionālo stāvokli, ir pietiekams iemesls, lai vērstos pēc palīdzības. Krīzes tālrunis nav domāts tikai dziļām krīzēm. Tās var būt arī ikdienas problēmas, piemēram, problēmas darbā vai ģimenē, par kurām gribas ar kādu izrunāties.
Tālrunis 116123 ir paredzēts psihoemocionālā atbalsta sniegšanai pieaugušajiem. Ja krīzes situācijā nonācis bērns vai pusaudzis, ir jāzvana uz bērnu un pusaudžu uzticības tālruni 116111, savukārt, ja esat kādā noziegumā cietušais, ir pieejams īpaši šim nolūkam paredzētais tālrunis noziegumos cietušajiem 116006.