Pirmsslimnīcas etapā neatliekamo medicīnisko palīdzību, ja cietušais vai saslimušais ir dzīvībai kritiskā stāvoklī, sniedz Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigāde.
Lai izsauktu neatliekamo medicīnisko palīdzību, zvaniet 113! Zvani uz 113 ir bez maksas.
Zvani ārkārtas tālrunim 112, ja:
- telefonam nav SIM kartes;
- ir nobloķēts PIN kods un SIM karte;
- uz tālruņa ekrāna redzams uzraksts "Tikai ārkārtas zvani";
- priekšapmaksas kartes limits ir iztērēts.
Zvans ir bez maksas un sazvanāms 24/7. Vairāk informācijas 112 tālruņa numura tīmekļvietnē.
Mediķu brigāde dzīvībai kritiskos gadījumos neatliekamo medicīnisko palīdzību sniedz gan notikuma vietā, gan arī transportēšanas laikā, tostarp, ja pacientam ir:
- bezsamaņa, krampji, nav elpošanas;
- smaga trauma;
- spēcīga asiņošana;
- pēkšņas sāpes krūtīs;
- stipras, pēkšņas sāpes jebkurā ķermeņa vietā (rokās, galvā, kājās, vēderā);
- ķermeņa vienas puses pēkšņs nejutīgums, nekustīgums;
- izteikts, pēkšņs elpas trūkums u.c. dzīvībai kritiski stāvokļi.
Ikvienu zvanu "113" dispečercentrā mediķi izvērtē pēc noteiktiem kritērijiem, lai atpazītu situācijas, kas ir bīstamas pacienta dzīvībai.
Ja izsaukums nav uzskatāms par neatliekamu, kas nozīmē - nav apdraudējuma pacienta dzīvībai - Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta "113" dispečercentra mediķiem jau izsaukuma pieteikšanas laikā ir tiesības telefoniski atteikties nosūtīt brigādi uz izsaukuma vietu. Vienkāršāku saslimšanu un nelielu traumu gadījumos tiks ieteikts sazināties ar savu ģimenes ārstu vai pašam doties uz tuvāko ārstniecības iestādi. Ja ārsta darba laiks būs beidzies, mediķa padomu var saņemt, zvanot uz Ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001 (darba dienās no plkst. 17.00 līdz 8.00, bet brīvdienās, svētku dienās - visu diennakti).
Zvanot uz neatliekamās medicīniskās palīdzības tālruni "113", dispečers jautās:
- Kur atrodas pacients/kur noticis negadījums?
- Kas ir noticis un cik ir cietušo?
- Cik vecs ir cietušais?
- Vai cietušais ir pie samaņas, vai viņš spēj elpot?
- Kas ir zvanītājs un pa kādu kontakttālruni vajadzības gadījumā viņu var sazvanīt?
Atcerieties!
- Sarunas laikā ar dispečeru nosauciet pēc iespējas precīzāku adresi: pilsētu, ielu, mājas un dzīvokļa numuru, stāvu, ieejas durvis un to kodu. Laukos – arī pagasta un apdzīvotās vietas nosaukumu, māju nosaukumu.
- Ja iespējams, izstāstiet labāko piebraukšanas ceļu, minot tuvumā esošus orientierus – veikala, degvielas uzpildes stacijas, transporta pieturas nosaukumu u.c.
- Uzmanīgi klausieties dispečera jautājumus un centieties runāt skaidri, bez liekām emocijām!
- Nosauciet dispečeram savu vārdu un kontakttelefonu, lai vajadzības gadījumā mediķi varētu ar Jums sazināties.
- Ja iespējams, centieties iziet pretī un brigādi sagaidīt!